Biuro Nieruchomości Dąbrowa Górnicza

Zbiór najczęściej zadawanych pytań w biurze nieruchomości związanych ze sprzedażą i wynajmem nieruchomości

Najczęściej zadawane pytania (FAQ) - dotyczące nieruchomości i naszej pracy

Aktualizacja strony 09.02.2024

  1. Czy usługi biura nieruchomości są drogie ?
  2. Na jakim obszarze zajmujemy się nieruchomościami ?
  3. Jakiego rodzaju nieruchomościami się zajmujemy ?
  4. Jak zgłosić nieruchomość do sprzedaży lub do wynajęcia ?
  5. Czy można umówić się od razu na nieruchomości ?
  6. Przebywam za granicą czy muszę być osobiście żeby zgłosić nieruchomość?
  7. Mieszkam za granicą czy muszę być osobiście żeby sprzedać nieruchomość?
  8. Jakie dokumenty będą potrzebne do sprzedaży mieszkania?
  9. Ile jest warta moja nieruchomość (mieszkanie, dom, działka)?
  10. Jakie są ceny nieruchomości (mieszkań, domów, działek) w Dąbrowie Górniczej ?
  11. Jakie są dodatkowe koszty zakupu mieszkania / domu / działki ?
  12. Jakie czynności wykonujemy przy sprzedaży nieruchomości ?
  13. Kto jest właścicielem biura nieruchomości w Dąbrowie Górniczej ?
  14. Kto jest odpowiedzialny za prawidłową sprzedaż / wynajem nieruchomości ?
  15. Czy wykonujecie zdjęcia i filmy nieruchomości dronem "z lotu ptaka" ?
  16. Jestem zainteresowany ogłaszaną u was nieruchomością, kiedy mogę ją obejrzeć ?
  17. Właścicielem nieruchomości jest kilka osób, czy do zgłoszenia nieruchomości do sprzedaży potrzebni są wszyscy?
  18. Czy skupujecie nieruchomości?
  19. Co to jest certyfikat energetyczny?
  20. Czy potrzebuję certyfikat energetyczny?
  21. Czy wykonujecie certyfikaty energetyczny?
  22. Czy obejmuje mnie ulga od 2% podatku PCC?

1. Czy usługi biura nieruchomości są drogie?

Cena za sprzedaż przykładowego mieszkania np. 1 pokojowego w Dąbrowie Górniczej to kwota 2 tys. zł czy to dużo? Cena usługi w przypadku obsługi tak drogich spraw jakimi są nieruchomości nie powinno być najważniejszym kryterium wyboru biura nieruchomości i powodem podjęcia decyzji czy w ogóle korzystać z usług biura nieruchomości. Istotnym jest zakres czynności wykonywanych przez pośrednika, kwalifikacje, doświadczenie i odpowiedzialność. Pośrednik w obrocie nieruchomościami jest gwarantem bezpiecznej transakcji sprzedaży / wynajmu.

Stawiamy na stałą współpracę i polecanie wśród znajomych dlatego nasze ceny usług są konkurencyjne w porównaniu do innych biur. Jesteśmy pewni, że po przeprowadzonej transakcji wynajmu czy sprzedaży nieruchomości polecisz nasze Biuro Nieruchomości w Dąbrowie Górniczej. Polecenie jest najlepszą formą uznania dla naszej pracy!

Kontynuuj czytanie kolejnych pytań, aby dowiedzieć się o naszej pracy jak najwięcej. Cennik.

2. Na jakim obszarze zajmujemy się nieruchomościami?

Głównym obszarem działalności w zakresie sprzedaży i wynajmu nieruchomości jest Dąbrowa Górnicza oraz Sosnowiec i Będzin, jak również najbliższe okolice. W przypadku pozostałych zleceń dotyczących obrotu nieruchomościami np. doradztwa przy zakupie nieruchomości działamy na terenie całego województwa śląskiego i najbliższa część woj. małopolskiego. Podobnie doradztwem w zakresie wycen nieruchomości zajmujemy głównie w woj. śląskim oraz w najbliższej części woj. małopolskiego.

3. Jakiego rodzaju nieruchomościami się zajmujemy?

Zajmujemy się wszystkimi typami nieruchomości. Chętnie poprowadzimy kampanię sprzedaży obiektu handlowego jak również mieszkania typu M1. Podobnie w przypadku zleceń nieruchomości do wynajęcia - z zaangażowaniem znajdziemy najemcę zarówno na lokal usługowy jak i lokatora na mieszkanie. Z przyjemnością zajmiemy się zleceniami dotyczącymi domów, gruntów, czy magazynów.

4. Jak zgłosić nieruchomość do sprzedaży lub do wynajęcia?

Wystarczy, że do nas zadzwonisz lub przyjedziesz do biura w Centrum Dąbrowy Górniczej. Chętnie zapoznamy się również z tematyką zlecenia drogą emailową. Możemy wszystkie szczegóły omówić zarówno telefonicznie jak również przez np. komunikator massanger, whatsapp.

5. Czy można umówić się od razu na nieruchomości?

Oczywiście tak! Rozumiemy jak cenny jest dla wszystkich czas. Czas i jak najlepsza obsługa klienta jest dla nas priorytetem. Dlatego jeśli chcesz zgłosić nam nieruchomość do sprzedaży lub do wynajęcia – możemy od razu spotkać się na miejscu. Podobnie w przypadku chęci obejrzenia nieruchomości, które oferujemy. Jednak zlecenia polegające na weryfikacji dokumentacji nieruchomości i innych usług związanych przede wszystkim na pracy z dokumentacją zapraszamy do naszego biura w Centrum Dąbrowie Górniczej (parking tuż przy budynku).

6. Przebywam za granicą czy muszę być osobiście żeby zgłosić nieruchomość?

Jeśli sytuacja nie pozwali nam się od razu spotkać w momencie zgłoszenia nieruchomości, nic nie szkodzi! Możemy przyjąć zlecenie, a w późniejszym etapie zorganizujemy spotkanie lub inną formę reprezentacji - pełnomocnictwo.

7. Mieszkam za granicą czy muszę być osobiście żeby sprzedać nieruchomość?

Jest możliwość żeby nie przyjeżdżać osobiście na sprzedaż nieruchomości lub na wynajem nieruchomości. Możesz nam przesłać kurierem klucze, dokumenty, upoważnienie, a podstawowe informacje przekazać elektronicznie poprzez email.

8. Jakie dokumenty będą potrzebne do sprzedaży mieszkania?

To zależy od rodzaju prawa jakie posiadasz do lokalu mieszkalnego. Ponadto nie wszystkie wymienione poniżej dokumenty zawsze są potrzebne lub w trakcie analizy stanu prawnego może okazać się, że będą potrzebne dodatkowe dokumenty.

  • Bez względu na rodzaj posiadanego prawa do lokalu mieszkalnego najczęściej wymaganymi są:

    • zaświadczeniu z urzędowego rejestru mieszkańców o zameldowaniu
    • zaświadczenie o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (na mocy prawa z dniem 1 stycznia 2019r.)
    • jeśli są obciążenia - stosowne zaświadczenia np. zaświadczenie z banku o wysokości zadłużenia - pozostałej kwocie kredytu do spłaty i promesy o uwolnieniu hipoteki przez bank po spłacie kredytu lub inne oświadczenia wierzycieli
    • w zależności jak zostało nabyte prawo do mieszkania - stosowne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatków lub zwolnieniu z podatku
  • W przypadku gdy jest to spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego:

    • podstawa nabycia (umowa darowizny, postanowienie spadkowe, notarialne poświadczenie dziedziczenia, notarialna umowa sprzedaży, wyrok sądowy, przekształcenie, przydział)
    • potwierdzenie o wpisie własności do rejestru spółdzielni oraz o zaleganiu/niezaleganiu w opłatach
    • jeśli została założona - numer lub odpis z księgi wieczystej
  • W przypadku gdy jest to prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego:

    • podstawa nabycia (umowa darowizny, postanowienie spadkowe, notarialne poświadczenie dziedziczenia, notarialna umowa sprzedaży, wyrok sądowy)
    • zaświadczenie od zarządcy budynkiem lub od zarządzającej budynkiem spółdzielni o niezaleganiu w opłatach
    • numer lub odpis z księgi wieczystej

W momencie zgłoszenia do nas mieszkania do sprzedaży nie musisz przygotowywać wyżej wymienionych dokumentów! Nasze Biuro Nieruchomości przygotowuje niezbędne do sprzedaży i aktualne odpisy i zaświadczenia we własnym zakresie! Nie musisz się zastanawiać co, jak i gdzie przygotować.

9. Ile jest warta moja nieruchomość (mieszkanie, dom, działka)?

Jest wiele czynników kształtujących ceny nieruchomości. Trudno jest fachowo i rzetelnie odpowiedzieć na pytanie zadane przez telefon nie widząc nieruchomości nigdy na oczy. Możemy natomiast przyjąć pewne średnie ceny. Ceny metra kwadratowego np. mieszkań w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu w podobnym budownictwie i standardzie są zbliżone. Zwykle wahają się ok 3000 zł za metr kwadratowy. Przy czym cena znacznie poniżej wspomnianej kwoty 3000 zł będzie dla mieszkań w starszym budownictwie bez centralnego ogrzewania, a znacznie wyższa cena metra kwadratowego w nowszym budownictwie w dobrej lokalizacji. Mieszkania w nowym budownictwie tj. z XXI wieku są znacznie droższe i kosztują nawet 5 tys. zł za metr. Przy ustalaniu ceny nieruchomości na sprzedaż trzeba brać również pod uwagę to jak dużo czasu możemy czekać na klienta. Więcej informacji na temat cen publikujemy na: Ceny nieruchomości w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Będzinie.

10. Jakie są ceny nieruchomości (mieszkań, domów, działek) w Dąbrowie Górniczej?

To trudne pytanie. Nie ma jednej prostej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Tak jak różne są nieruchomości tak różne mogą być ceny. Ceny pozornie podobnych domów na jednej ulicy mogą znacznie się różnić. Choć gabarytowo nieruchomość z zewnątrz może wyglądać podobnie to jest jeszcze wiele innych cech, które trzeba wziąć pod uwagę. Cechy ściśle związane z przedmiotową nieruchomością np. materiały, z których dom został wzniesiony, wiek, stan techniczny, wykonywane remonty, układ pomieszczeń, standard wykończenia, podłączone i dostępne media, powierzchnia i wymiary działki, ogrodzenie, sąsiedztwo itd. Cechy makro - związane z dzielnicą, kierunkami rozwoju miasta. Nieco więcej opisaliśmy na stronie:

ceny nieruchomości w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Będzinie.

wycena nieruchomości w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Będzinie.

11. Jakie są dodatkowe koszty zakupu mieszkania / domu / działki

Decydując się na zakup nieruchomości (mieszkania, domu, działki lub innej nieruchomości) powinniśmy wziąć również pod uwagę dodatkowe koszty zakupu. Do wynegocjowanej ceny sprzedaży nieruchomości dochodzą koszty tzw. notarialne, zwyczajowo pokrywa je kupujący (choć nic nie stoi za przeszkodą żeby pokrywał je sprzedający lub obie strony w określonych częściach). Na tzw. koszty notarialne składają się: taksa notarialna, podatek od towarów i usług, wypisy, opłaty sądowe, podatek od czynności cywilno prawnych w wysokości 2% ceny nieruchomości, a w przypadku zakupu od vatowca podatek VAT 23%. Kolejny koszt to honorarium biura nieruchomości, które w przypadku zakupu mieszkania może wynosić ok 1-3% ceny sprzedaży w zależności od zakresu świadczonych usług.

12. Jakie czynności wykonujemy przy sprzedaży nieruchomości?

Zakres czynności wykonywany przez biuro nieruchomości jest każdorazowo uzgadniany z klientem zgłaszającym nieruchomość, ponieważ nieco inaczej wygląda obsługa sprzedaży mieszkania, działki czy nieruchomości komercyjnej np. kamienicy.

  • Dla najczęściej zgłaszanych do sprzedaży nieruchomości - mieszkań usługa pośrednictwa zawiera między innymi:

    • spotkanie w biurze lub na od razu na nieruchomości
    • oględziny nieruchomości
    • wstępna weryfikacja stanu prawnego
    • określenie realnej do uzyskania ceny sprzedaży
    • omówienie formy promocji - oferowania nieruchomości
    • przygotowanie nieruchomości do zdjęć, nagrań video
    • przygotowanie reklamy
    • przygotowanie dokumentacji do sprzedaży
    • prezentacja nieruchomości zainteresowanym klientom
    • uczestnictwo w negocjacjach, organizowanie spotkań, uzgodnienia
    • przygotowanie umowy przedwstępnej, rezerwacja nieruchomości
    • pomoc w kredytach hipotecznych
    • umówienie notariusza z omówienie najważniejszych postanowień
    • uczestnictwo przy odczytaniu aktu notarialnego
    • rozliczenia finansowe, uruchomienie kredytu
    • przekazanie nieruchomości
    • przepisanie liczników, zgłoszenia w urzędach, administracji spółdzielni / wspólnoty

13. Kto jest właścicielem biura nieruchomości w Dąbrowie Górniczej ?

Właścicielem Biura Nieruchomości D E L F I S w Dąbrowie Górniczej jest Tomasz Suchy prowadzący działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG nr NIP 6 2 9 2 1 6 0 6 5 2, REGON 2 7 8 1 9 8 9 5 0. Dane podmiotu można sprawdzić na stronie: Centralna Ewidencja i Informacja O Działalności Gospodarczej.

14. Kto jest odpowiedzialny za prawidłową sprzedaż / wynajem nieruchomości ?

Odpowiedzialność w związku z zawodowym wykonywaniem usług z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami ponosi właściciel biura nieruchomości: Tomasz Suchy posiadający państwowe licencje zawodowe w zakresie: pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nr 11161 oraz licencję w zakresie zarządzania nieruchomościami nr 16918. Ponadto biuro nieruchomości posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC.

15. Czy wykonujecie zdjęcia i filmy nieruchomości dronem "z lotu ptaka" ?

Wykonujemy profesjonalne zdjęcia również dronem. Wykorzystujemy nowe technologie, aby Twoja nieruchomość prezentowała się jak najlepiej. Sesja zdjęciowa jest starannie przygotowywana. Dla nieruchomości: działek, domów oprócz sesji zdjęciowej wnętrza wykonujemy również zdjęcia z drona. Fotografie z drona zwykle obejmują oferowaną nieruchomość jak również najbliższą okolicę.

16. Jestem zainteresowany ogłaszaną u was nieruchomością, kiedy mogę ją obejrzeć ?

Zwykle nieruchomości można oglądać z dnia na dzień lub nawet tego samego dnia. To zależy od tego czy nieruchomość jest zamieszkała - w jakie dni i w jakich godzinach dostępni są domownicy, czy posiadamy klucze do tej nieruchomości oraz od innych preferencji właściciela ogłaszanej nieruchomości. Niekiedy razem z właścicielem nieruchomości ustalamy wybrane dni tygodnia oraz godziny, na które możemy umawiać prezentacje nieruchomości.

17. Właścicielem nieruchomości jest kilka osób, czy do zgłoszenia nieruchomości do sprzedaży potrzebni są wszyscy?

Gdy współwłaścicieli nieruchomości jest kilku (np. małżonkowie, rodzina, osoby niespokrewnione, udziałowcy) do zgłoszenia w biurze nieruchomości - nie jest wymagana obecność wszystkich. Wystarczy, że zgłoszenia dokona jedna osoba wybrana przez wszystkich współwłaścicieli. Inaczej sprawa wygląda już z samym aktem sprzedaży. Do tej czynności wymagana jest obecność wszystkich lub stosowne pełnomocnictwa, które pomożemy Państwu przygotować. Może zaistnieć także sytuacja, w której tylko jeden ze współwłaścicieli jest zainteresowany sprzedażą wyłącznie swoich udziałów. Taką sprzedaż też pomożemy zrealizować.

18. Czy skupujecie nieruchomości?

Tak, oferujemy skup nieruchomości.

Usługa skierowana jest głównie do osób, które mają potrzebę szybkiej sprzedaży, ponieważ decyzję podejmujemy niemal natychmiast (na miejscu), a zapłatę za nieruchomość otrzymujesz w dniu zawarcia notarialnego aktu sprzedaży gotówką lub przelewem (od ręki).

Skupujemy nieruchomości na terenie całego kraju, a w szczególności na terenie Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Będzina. Skupujemy nieruchomości zadłużone, zamieszkałe, z zagrożeniami komorniczymi oraz z wadami prawnymi. Skupujemy działki, mieszkania, domy oraz udziały w tych nieruchomościach.

19. Co to jest certyfikat energetyczny?

Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, określający zapotrzebowanie na energię w związku z użytkowaniem budynku lub jego części: mieszkania, domu. Certyfikat ważny jest 10 lat. Świadectwo charakterystyki energetycznej sporządza osoba uprawniona (audytor energetyczny lub doradca energetyczny) wpisana do rejestru dostępnego na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii: https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych

20. Czy potrzebuję certyfikat energetyczny?

Od 28.04.2023 roku ze względu regulacje unijne certyfikat energetyczny jest konieczny przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości. Należy go sporządzić przed planowaną datą sprzedaży lub wynajmu i dołączyć odpowiednio do umowy sprzedaży / wynajmu. Nabywca lub najemca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania dokumentu. Brak przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku jest zagrożone karą grzywny. Świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest wymagane, jeśli nieruchomość wykorzystywana jest na własny użytek.

21. Czy wykonujecie certyfikaty energetyczny?

Tak. Wykonujemy certyfikaty energetyczne dla nieruchomości (mieszkań, domów, lokali itd.) na potrzeby sprzedaży i wynajmu. Po wykonaniu oględzin nieruchomości certyfikat jest wystawiany w ciągu około 3 dni roboczych.

22. Czy obejmuje mnie ulga od 2% podatku PCC?

Począwszy od 31 sierpnia 2023 r. osoby, które zakupią swoje pierwsze mieszkanie na rynku wtórnym nie zapłacą podatku od czynności cywilnoprawnych (2%). Zwolnienie przysługuje osobom fizycznym, które w dniu zakupu prawa do mieszkania lub domu nie przysługuje i przed tym dniem nie przysługiwało, żadne z praw ani udział w tych prawach.



Jeśli się jeszcze zastanawiasz czy zlecić nam sprzedaż swojej nieruchomość, zadzwoń żeby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Możesz zrobić wszystko sam, lecz wygodniej będzie zlecić pracę osobie, która ma więcej narzędzi i doświadczenia, bo robiła to setki razy.